El Codigo

Probabil sună pompos. Probabil pare ciudat ca un dansator să adopte un "cod". Suntem în secolul XXI și lumea s-a săturat de reguli și de coduri de reguli. Evul Mediu e departe. Și totuși...

Am intrat în milonga. Mă așez la o masă și comand un pahar de vin. O văd. O urmăresc cum dansează. E foarte pricepută. Tocmai s-a așezat și ea la o masă. Vreau să dansez cu ea. Mă ridic și mă îndrept hotărât spre masa ei. Întind mâna... ea se ridică și... ca și când nu m-ar fi văzut, îi zâmbește bărbatului care se apropie. Îl ia în brațe și începe dansul. Eu rămân nedumerit. Și atunci îmi amintesc: el codigo... cabeceo....

Dansatorii din toate timpurile au trecut prin aceste experiențe, de nenumărate ori. Au fost refuzați s-au simțit umiliți, s-au izbit, fără să vrea, în dans, de o altă pereche și au ajuns provocați la duel sau direct puși în fața unei lupte cu cuțitul... Chiar celebra melodie "Don Juan" era cântată în milongas după ce spiritele se încingeau, ca să readucă bătăușii înapoi la dans, în speranța că forța muzicii va opri forța pumnilor.

Încetul cu încetul, dansatorii au convenit că e mai bine să se stabilească și să se respecte niște reguli, numite orgolios "El Codigo", pentru a evita înfruntările păguboase pentru toată lumea. De aceea și astăzi, dansatorii sociali de tango respectă "El codigo" cu multă grijă. Majoritatea regulilor sunt naturale și de bun simț și țin de cei șapte ani de acasă:

1. "Cabeceo" - este singura formă de invitație la dans acceptată universal în tango. Cabeceo constă în "mirada" - privirea insistentă a bărbatului către partenera pe care dorește să o invite și, după stabilirea contactului vizual, un semn din cap sau din ochi prin care îi comunică dorința de a dansa cu ea. Aceasta răspunde cu "da", înclinând ușor capul în semn de aprobare, sau cu "nu", întorcând capul sau privirea sau făcând orice alt gest discret prin care să refuze invitația. Esența ideii de cabeceo este discreția și evitarea situațiilor jenante.
Firește, în jurul acestei forme de invitație la dans s-a țesut o adevarată filozofie, ambele sexe punând toată creativitatea lor în cabeceo, cu scopul de a obține dansurile dorite.

2. "Ronda" - Constă dintr-un cerc sau mai multe cercuri concentrice, formate de dansatori în timpul dansului, care se mișcă în direcția contrară acelor de ceasornic. Ronda trebuie să aibă o curgere fluidă iar viteza este dată, de obicei, de tempoul muzicii. Dansatorii sociali sunt mereu puși în situații de gestionare a spațiului limitat și, de aceea, regulile legate de fluiditatea rondei sunt binevenite:

2.1. Păstrarea cercului inițial - Odată intrat în rondă, se păstrează cercul pe care ai intrat. Este considerat neelegant să te muți de pe un cerc pe altul. Se permite mutarea pe un cerc interior, atunci când cercul exterior devine prea aglomerat. De asemenea, sunt permise excepțiile atunci când schimbarea cercului duce la o mai bună folosire a spațiului pentru toată lumea.

2.2. Dansatorii dansează de la cercurile interioare spre cercurile exterioare în ordinea experienței lor. Astfel, dansatorii cei mai buni vor ocupa cercul exterior.

2.3. Navigația pe rondă va ține cont de spațiul necesar dansului celorlalte perechi. De preferință, vom lăsa dansatorilor din față, în jurul lor, un spațiu egal cu lungimea unui pas. Cei mai buni dansatori sociali vor încerca să danseze întotdeauna exact la mijlocul distanței dintre cuplul din față și cel din spate.

2.4. Nu se depășește! Este considerat ca lipsit de maniere cuplul care depășește, în rondă, alte cupluri. Foarte puține excepții sunt considerate acceptabile.

2.5. Nu se fac niciodată mișcări "oarbe", în care cel care conduce nu știe dacă spațiul pe care dorește să îl ocupe cuplul este liber. Dansatorii buni se asigură întotdeauna că există spațiu suficient și sigur pentru executarea unei combinații.

2.6. Se evită executarea pașilor în contra sensului de dans, fie că aceștia sunt pași spate, lateral sau față. Cei mai buni dansatori înaintează mereu pe sensul de dans, indiferent de figurile pe care le fac.

2.7. În cazul unui spațiu dreptunghiular de dans, colțurile sunt zone de tranzit! De cele mai multe ori, pe acolo intră alte cupluri în rondă. De aceea, ÎN COLȚURI NU SE EXECUTĂ COMBINAȚII STATICE (parade, giro-uri pe loc, calecita, etc.). Am scris această regulă cu majuscule deoarece se pare că ea este destul de des ignorată chiar și de către dansatorii mai avansați.

2.8. Intrarea în rondă se face ÎNTOTDEAUNA după ce leaderul perechii care intră în dans a avut CONTACT VIZUAL cu leaderul perechii în fața căreia intră! Acest lucru presupune atenția ambilor leaderi. Și aceasta este o regulă destul de des ignorată.

2.9. În caz de contact, indiferent de tipul sau intensitatea lui, ambii leaderi iși cer scuze. Dacă nu există daune, scuzele se cer la sfârșitul dansului, pentru a nu deranja starea de spirit a ambelor perechi care trăiesc și interpretează muzica. Oricum, din nou se pune accent pe discreție și naturalete.

La acest capitol, am enunțat doar cele mai importante reguli. În afara acestora, fiecare loc de dans va avea particularitățile și, implicit, regulile lui.

3. Relația și respectul dintre parteneri:

3.1. Bărbatul va invita o femeie la dans doar dacă este cu adevărat doritor și dispus să danseze cu ea. De asemenea, femeia va accepta dansul în aceleași condiții. Această regulă presupune ca dansatorii sociali să studieze în permanență ronda și să evalueze dansatorii de pe ea, identificând acele persoane cu care s-ar potrivi la dans și cu care și-ar dori să danseze. Mulți "milongueros" (dansatori frecvenți de tango social) consideră acest aspect ca fiind parte din cabeceo.

3.2. Cuplul inițiază dansul fiind pregătit să danseze o "tanda" (grup de 3-4 melodii de aceeași orchestră sau cu același feeling, încheiat de o piesă non tango, numită cortina). După finalul tandei, cuplul va înceta dansul iar bărbatul va conduce femeia la locul de unde a luat-o. Dansul mai multor tande consecutive cu aceeași persoană este acceptat în anumite locuri și considerat nepotrivit în altele. Interesați-vă înainte de a dansa care sunt regulile locului! De asemenea, este respectat dreptul unei perechi ce vine impreună la milonga, de a dansa împreună toată milonga. În unele locuri, dansul cu aceeași parteneră, timp de mai multe tande, este interpretat ca o legatură amoroasă.

3.3. Atunci când în milonga intră un cuplu, eventual așezându-se împreună la o masă, niciun bărbat nu o va invita pe femeia din cuplu la dans, dacă aceasta nu a dansat înainte, fără a cere permisiunea bărbatului care o însoțește. Dacă cei doi doresc să danseze social, cu mai mulți parteneri, s-a încetățenit ideea că bărbatul trebuie să danseze o tanda cu femeia iar apoi să invite pe altcineva. Acest comportament este menit să dea un semnal celorlalți bărbați că femeia este "liberă" să danseze cu cine dorește, fără a mai fi necesară permisiunea bărbatului.

3.4. În cazul în care există motive temeinice pentru întreruperea unei tande, este de preferat ca această întrerupere să se facă elegant, fără a jigni. De asemenea, odată întreruptă o tanda, este elegant ca cei doi parteneri să nu înceapă un nou dans cu altcineva pe parcursul aceleiași tande.

4. ”Chamuyo” și ”piropos” - discuțiile dintre melodii și complimentele sau "vrăjelile". Pentru că există pauze între melodii și pentru că, de multe ori, leaderul dorește să recunoască melodia sau să înțeleagă esența acesteia înainte de a dansa, s-a încetățenit obiceiul de a schimba câteva vorbe între melodii. Se vorbește despre vreme, căldură, muzica bună, sau se fac complimente. Subiectele sunt, de preferat, pozitive și neîncărcate de sensuri. Acesta este chamuyo sau "vorbăria" dintre melodii. Complimentele sau "piropos" sunt afirmații cu tentă bombastică, exagerată, menite să facă persoana din față să se simtă bine dar și să stârnească umorul acesteia. "Minunat. În sfârșit am aflat că există Raiul. Tocmai am dansat cu un înger!". "Tu, cu atatea curbe, și eu fără frâne...".  etc. Piropos fac parte din cultura de stradă a Argentinei, fiind folosite, acum ceva vreme, și pentru a "agăța".

4.1. 'Ce e prea mult e prea mult". Este singura regulă legată de acest subiect. Pentru că, adesea, întâlnim dansatori care cred că "chamuyo" ar trebui să dureze jumătate de melodie, blocând prin șederea lor dansul celorlalți. Deși se preferă ca dialogul să nu depașească prima frază muzicală din melodie, cel mai bun reper este atenția la ceilalți dansatori. Dacă ronda pornește, este de bun simț să pornim și noi cu ea.

Cam acestea au fost regulile generale din "El Codigo". Am omis unele reguli ce par depășite astăzi sau reguli valabile doar în anumite locuri. Este, însă, de datoria dansatorilor să afle și să-și însușească regulile fiecărui loc, reguli bazate, de multe ori, pe experiența și pe cultura celor ce frecventează acele locuri.

Milonga, ronda și respectarea codului. În plus, Chicho, un mare dansator de show, respectând regulile din dansul social:


Mirada și cabeceo... nu doar în tango:


Cabeceo tipic într-o milonga


Milonga Cachirulo din Buenos Aires, o milonga extrem de strictă în respectarea regulilor:


Altă milonga plină din Buenos Aires: