El Codigo

Probabil suna pompos. Probabil pare ciudat ca un dansator sa adopte un "cod". Suntem in secolul XXI si lumea s-a saturat de reguli si coduri de reguli. Evul Mediu e departe. Si totusi...

Am intrat in milonga. Ma asez la o masa si comand un pahar de vin. O vad. Vreau sa dansez cu ea. Ma ridic si ma indrept hotarat spre masa ei. Intind mana... ea se ridica si... ca si cand nu m-ar fi vazut, ii zambeste barbatului care se apropie. Il ia in brate si incepe dansul. Eu raman nedumerit. Si atunci, imi amintesc... el codigo... cabeceo....

Dansatorii din toate timpurile au trecut prin aceste experiente de nenumarate ori. Au fost refuzati si umiliti, s-au izbit fara sa vrea, in dans, de alta pereche si au ajuns provocati la duel sau direct pusi in fata unei lupte cu cutitul. Chiar celebra melodie "Don Juan" era cantata in milongas dupa ce spiritele se incingeau, ca sa readuca batausii inapoi la dans, in speranta ca forta muzicii va opri forta pumnilor.

Incetul cu incetul, dansatorii au convenit ca e mai bine sa se stabileasca si sa se respecte niste reguli, numite orgolios "El Codigo", pentru a evita infruntarile paguboase pentru toata lumea. De aceea si astazi dansatorii sociali de tango respecta "El codigo" cu multa grija. Majoritatea regulilor sunt naturale si de bun simt si tin de cei sapte ani de acasa:

1. "Cabeceo" - este singura forma de invitatie la dans acceptata universal in tango. Cabeceo consta in "mirada" - privirea insistenta a barbatului catre partenera pe care doreste sa o invite si, dupa stabilirea contactului vizual, un semn din cap sau din ochi prin care ii comunica dorinta de a dansa cu ea. Aceasta raspunde cu "da", inclinand usor capul in semn de aprobare, sau cu "nu", intorcand capul sau privirea sau facand orice alt gest discret prin care sa refuze invitatia. Esenta ideii de cabeceo este discretia.
Fireste, in jurul acestei forme de invitatie la dans s-a tesut o adevarata filozofie, ambele sexe punand toata creativitatea lor in cabeceo, cu scopul de a obtine dansurile dorite.

2. "Ronda" - Consta dintr-un cerc sau mai multe cercuri concentrice formate de dansatori in timpul dansului, care se misca in directia contrara acelor de ceasornic. Ronda trebuie sa aiba o curgere fluida iar viteza este data, de obicei, de tempoul muzicii. Dansatorii sociali sunt mereu pusi in situatii de gestionare a spatiului limitat si, de aceea, regulile legate de fluiditatea rondei sunt binevenite:

2.1. Pastrarea cercului initial - Odata intrat in ronda, se pastreaza cercul pe care ai intrat. Este considerat neelegant sa te muti de pe un cerc pe altul. Se permite mutarea, pe un cerc interior atunci cand cercul exterior devine prea aglomerat. De asemenea, sunt permise exceptiile atunci cand schimbarea cercului duce la o mai buna folosire a spatiului pentru toata lumea.

2.2. Dansatorii danseaza de la cercurile interioare spre cercurile exterioare in ordinea experientei lor. Astfel, dansatorii cei mai buni vor ocupa cercul exterior.

2.3. Navigatia pe ronda va tine cont de spatiul necesar dansului celorlalte perechi. De preferinta, vom lasa dansatorilor din fata, in jurul lor, un spatiu egal cu lungimea unui pas. Cei mai buni dansatori sociali vor incerca sa danseze intotdeauna exact la mijlocul distantei dintre cuplul din fata si cel din spate.

2.4. Nu se fac niciodata miscari "oarbe", in care cel care conduce nu stie daca spatiul pe care doreste sa il ocupe cuplul este liber. Dansatorii buni se asigura intotdeauna ca exista spatiu suficient si sigur pentru executarea unei combinatii.

2.5. Se evita executarea pasilor in contra sensului de dans, fie ca acestia sunt pasi spate, lateral sau fata. Cei mai buni dansatori, inainteaza mereu pe sensul de dans, indiferent de figurile pe care le fac.

2.6. In cazul unui spatiu dreptunghiular de dans, colturile sunt zone de tranzit. De cele mai multe ori, pe acolo intra alte cupluri in ronda. De aceea, IN COLTURI NU SE EXECUTA COMBINATII STATICE (parade, giro-uri pe loc, calecita, etc.). Am scris aceasta regula cu majuscule deoarece se pare ca ea este destul de des ignorata chiar de catre dansatorii mai avansati.

2.7. Intrarea in ronda se face INTOTDEAUNA dupa ce leaderul care intra in dans a avut CONTACT VIZUAL cu leaderul perechii in fata careia intra. Acest lucru presupune atentia ambilor leaderi. Si aceasta este o regula destul de des ignorata.

2.8. In caz de contact, indiferent de tipul sau intensitatea lui, ambii leaderi isi cer scuze. Daca nu exista daune, scuzele se cer la sfarsitul dansului, pentru a nu deranja starea de spirit a ambelor perechi care traiesc si interpreteaza muzica. Oricum, din nou se pune accent pe discretie si naturalete.

La acest capitol, am enuntat doar cele mai importante reguli. In afara acestora, fiecare loc de dans va avea particularitatile si, implicit, regulile lui.

3. Relatia si respectul dintre parteneri:

3.1. Barbatul va invita o femeie la dans doar daca este cu adevarat doritor si dispus sa danseze cu ea. De asemenea, femeia va accepta dansul in aceleasi conditii. Aceasta regula presupune ca dansatorii sociali sa studieze in permanenta ronda si sa evalueze dansatorii de pe ea, identificand acele persoane cu care s-ar potrivi la dans si cu care si-ar dori sa danseze. Multi "milongueros" (dansatori frecventi de tango social) considera acest aspect ca fiind parte din cabeceo.

3.2. Cuplul initiaza dansul fiind pregatit sa danseze o "tanda" (grup de 3-4 melodii de aceeasi orchestra sau cu acelasi feeling, incheiat de o piesa non tango, numita cortina). Dupa finalul tandei, cuplul va inceta dansul iar barbatul va conduce femeia la locul de unde a luat-o. Dansul mai multor tande consecutive este acceptat in anumite locuri si considerat nepotrivit in altele. Interesati-va inainte de a dansa care sunt regulile locului! De asemenea, este respectat dreptul unei perechi ce vine impreuna, de a dansa impreuna toata milonga. In unele locuri, dansul pe mai multe tande este interpretat ca o legatura amoroasa.

3.3. Atunci cand in milonga intra un cuplu, eventual asezandu-se impreuna la o masa, niciun barbat nu o va invita pe femeia din cuplu la dans, daca aceasta nu a dansat inainte, fara a cere permisiunea barbatului care o insoteste. Daca cei doi doresc sa danseze social, cu mai multi parteneri, s-a incetatenit ideea ca barbatul trebuie sa danseze o tanda cu femeia iar apoi sa invite pe altcineva. Acest comportament este menit sa dea un semnal celorlalti barbati ca femeia este "libera" sa danseze cu cine doreste, fara a mai fi necesara permisiunea barbatului.

3.4. In cazul in care exista motive temeinice pentru intreruperea unei tande, este de preferat ca aceasta intrerupere sa se faca elegant, fara a jigni. De asemenea, odata intrerupta o tanda, este elegant ca cei doi parteneri sa nu inceapa un nou dans cu altcineva pe parcursul aceleiasi tande.

4. Chamuyo si piropos - discutiile dintre melodii si complimentele sau "vrajelile". Pentru ca exista pauze intre melodii si pentru ca, de multe ori, leaderul doreste sa recunoasca melodia sau sa inteleaga esenta acesteia inainte de a dansa, s-a incetatenit obiceiul de a schimba cateva vorbe intre melodii. Se vorbeste despre vreme, caldura, muzica buna, sau se fac complimente. Subiectele sunt, de preferat, pozitive si neincarcate de sensuri. Acesta este chamuyo sau "vorbaria" dintre melodii. Complimentele sau "piropos" sunt afirmatii cu tenta bombastica, exagerata, menite sa faca persoana din fata sa se simta bine dar si sa starneasca umorul acesteia. "Minunat. In sfarsit am aflat ca exista Raiul. Tocmai am dansat cu un inger!". "Tu, cu atatea curbe, si eu fara frane...".  etc. Piropos fac parte din cultura de strada a Argentinei, fiind folosite, acum ceva vreme, si pentru a "agata".

4.1. 'Ce e prea mult e pra mult". Este singura regula legata de acest subiect. Pentru ca, adesea, intalnim dansatori care cred ca "chamuyo" ar trebui sa dureze jumatate de melodie, blocand prin sederea lor dansul celorlalti. Desi se prefera ca dialogul sa nu depaseasca prima fraza muzicala din melodie, cel mai bun reper este atentia la ceilalti dansatori. Daca ronda porneste, este de bun simt sa pornim si noi cu ea.

Cam acestea au fost regulile generale din "El Codigo". Am omis unele reguli ce par depasite astazi sau reguli valabile doar in anumite locuri. Este, insa, de datoria dansatorilor sa afle si sa-si insuseasca regulile fiecarui loc, reguli bazate, de multe ori, pe experienta si cultura celor ce frecventeaza acele locuri.

Milonga, ronda si respectarea codului. In plus, Chicho, un mare dansator de show, respectand regulile in dansul social:


Mirada si cabeceo... nu doar in tango:


Cabeceo tipic intr-o milonga


Milonga Cachirulo in Buenos Aires, o milonga extrem de stricta in respectarea regulilor:


Alta milonga plina din Buenos Aires:


Sa ne dezvoltam abilitatile de navigare pe ronda (I):


Sa ne dezvoltam abilitatile de navigare pe ronda (II):